Förskolan Ekbacken

Om förskolan

Precis intill vår skola ligger förskolan Ekbacken. Närheten mellan skola-förskola skapar en känsla av samhörighet och gemenskap bland både vuxna och barn. På förskolan har vi plats för 30 barn. Vår ambition är att ha mindre barngrupper och god personaltäthet för att alla barn ska få en god omsorg. Förskolan arbetar utifrån en syskonavdelning där vi delar gruppen under större delar av dagen.

Vårt arbete

På förskolan får barnen leka, lära och upptäcka omvärlden med oss pedagoger. Vi arbetar även aktivt med förändringar i vår miljö efter behov och intressen för att inspirera barnen till utforskande och lek. Hos oss varvas fri lek med planerade aktiviteter och återhämtning. Hos oss ska ditt barn få precis vad det behöver just där och då!

Vi värnar om barns inflytande och formar vår verksamhet utifrån barns önskemål och intressen. Vi arbetar aktivt för att alla barn ska trivas hos oss. För att nå detta mål behöver vi se, prata och genuint vara med varje barn – Relationsskapandet är vår grundsten och utgångspunkt i lärandet. Vi lär barnen att vara goda kamrater, ansvarstagande och inspirerar barnen till att utveckla alla sina förmågor. Värdegrundsfrågor är viktiga för oss. Vi lär barnen att alla har vi olika förutsättningar, men alla är vi lika värda! Vår arbete präglas också av vår natur- och hälsoprofil där vi vill ge barn lust att lära och mod att lyckas!

Grön Flagg Certifierad Förskola
Naturen är en otrolig resurstillgång och vill genom vårt arbete inspirera barnen till en hållbar livsstil och värna om vår natur. Misterhults förskola Ekbacken är Grön Flagg certifierad förskola och strävar efter ständig utveckling. Vi arbetar med hållbar utveckling i form av källsortering, återvinning och återskapande. Varje sommar passar vi på att odla tillsammans med barnen för att visa på var våra råvaror kommer ifrån och för att skapa dialog kring en hållbar utveckling. (Och sen är det så otroligt gott med egenodlade tomater också!) Vi sneglar även på det globala perspektivet där vi tittar på hur det ser ut i världen och lyfter frågan om hållbar utveckling längre än vad vårt öga når. Vi anser att det är viktigt att tidigt lägga grunden för att vi bara har en planet och denna måste vi ta hand om på bästa sätt!

Närproducerad mat direkt från skolans kök
Maten vi får på förskolan lagas i skolans kök där vi prioriterar närproducerade råvaror och råvaror efter säsong. Vi lockar barnen att smaka på allt men pratar också om vikten av att äta bra och näringsrik kost. De pedagogiska måltiderna vi har är därför viktiga för att barnen ska uppmuntras till att äta bra och bli inspirerade av andra. Förskolan erbjuder varierad kost med inslag av både vegetariska rätter och klimatsmarta måltider. Specialkost erbjuds efter behov.

Har ni frågor kring förskolan eller är intresserade av ett besök så är ni välkomna att kontakta oss!